ایکس باکس سری ایکس کنسول جدید مایکروسافت

نسل بعدی کنسول‌های ایکس‌باکس، با سه ویژگی شناخته می‌شود؛ قدرت، سرعت و سازگاری با نسل‌های قبلی.

چندی پیش، مشخصات فنی رسمی کنسول ایکس‌باکس سری ایکس اعلام شد و در این مطلب، نگاهی به اطلاعات تکمیلی خواهیم داشت که سایت ایکس‌باکس وایر در این راستا منتشر کرده است. زمان زیادی تا وارد شدن به نسل نهم کنسول‌های بازی باقی نمانده است و اگر اتفاق عجیبی رخ ندهد، باید در تعطیلات سال نو (تقریبا اواخر پاییز تا اوایل زمستان سال ۹۹) منتظر عرضه شدن کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس از مایکروسافت و پلی استیشن 5 سونی باشیم. کنسول‌هایی که از هرکدام، اطلاعاتی تا به امروز ارائه شده است؛ مایکروسافت در جریان The Game Awards 2019 بود که از ظاهر کنسولش رونمایی کرد و چندی پیش هم مشخصات فنی آن را به‌اشتراک گذاشت. در طرف دیگر، با اینکه هنوز با ظاهر کنسول سونی آشنا نشده‌ایم، ولی همین چند روز پیش بود که مارک سرنی، معمار ارشد آن، در جریان یک استریم برخی ویژگی‌های مخصوصا فنی این کنسول را شرح داد. اما پس از آنکه در مقاله‌ای مفصل جزییات فنی ارائه‌شده از کنسول سونی را در زومجی خواندید، این بار به سراغ کنسول Xbox Series X رفته‌ایم تا اطلاعات تکمیلی از ویژگی‌های فنی و فناوری‌های استفاده‌شده در آن را که در سایت ایکس‌باکس منتشر شده‌اند، باهم مرور کنیم. کنسول جدید مایکروسافت، چند ماه پیش رونمایی شد و این شرکت آن را ارائه سریع‌ترین و قدرتمند‌ترین کنسولش تا به امروز می‌داند؛ کنسولی که در ساخت آن، مهم‌ترین هدف جلب رضایت کاربر عنوان شده و ازاین‌رو شاهد محصولی هستیم که با قدرت بالایش در اجرای بازی‌ها و از طرف دیگر پشتیبانی از بازی‌های نسل‌های قبلی می‌تواند تجربه‌ای خوب از بازی کردن را در اختیار مخاطب قرار بدهد. پس از اعلام مشخصات فنی ایکس‌باکس سری ایکس، آستین ایوانز، کارشناس سایت دیجیتال فاندری و ویل تاتل، سردبیر ایکس‌باکس وایر این فرصت را پیدا کرده‌اند تا از نزدیک نگاهی به این کنسول بیندازند و حتی با اعضای تیم طراحی و تولیدش هم‌صحبت شوند که مقاله پیش‌رو، چکیده‌ای از آن‌ها است. اولین مورد، بحث قدرت کنسول جدید است. در گذشته، تعریف قدرت بیشتر به جهش گرافیکی خلاصه می‌شد؛ به این صورت که مثلا شاهد جهش از گرافیک ۸ بیتی به ۱۶ بیتی، دو‌بعدی به سه‌بعدی، SD به HD و درنهایت هم جهش به 4K بودیم. این روز‌ها، بازیکنان بیشتر از هر چیز به‌دنبال دریافت یک تجربه روان از بازی‌هایشان هستند و ترجیح می‌دهند اثری که بازی می‌کنند، با نرخ ۶۰ فریم و جلوه‌های بصری خوب اجرا شود. بازیسازان برای رسیدن به چنین سطحی، راه‌حل‌های خلاقانه‌ای در پیش گرفته و سعی کرده‌اند تا بالانس خوبی بین کیفیت تصویر و نرخ فریم مناسب برقرار کنند. بااین‌حال این کار همیشه به‌معنی سر و کله زدن آن‌ها با محدودیت‌هایی بوده که کنسول‌های فعلی برای‌شان ایجاد می‌کنند؛ محدودیتی که ایکس‌باکس سری ایکس سعی دارد آن را از بین ببرد و کیفیت گرافیکی چشم‌نواز را درکنار تجربه روان بازی‌ها فراهم کند. به‌گفته جیسون رونالد، از اعضای تیم سازنده ایکس‌باکس سری ایکس، با اینکه ایکس‌باکس سری ایکس قدرت پردازش گرافیکی بسیار بالایی دارد و از مواردی مثل ری‌تریسینگ سخت‌افزاری هم پشتیبانی می‌کند، مایکروسافت بر این باور است که قرار نیست نسل جدید بازی‌های ویدیویی فقط با گرافیک بهتر و رزولوشن بالاتر تعریف شود. تیم سازنده می‌دانست که باید بتواند کنسولی بسازد که قدرت اجرای بازی‌ها در نرخ ۶۰ فریم و رزولوشن 4K را به‌راحتی داشته باشد و محدودیت‌های بازیسازان را از بین ببرد. بااین‌حال آن‌ها حتی خودشان را به چالش کشیدند تا بتوانند پشتیبانی از نرخ فریم ۱۲۰ را هم هدف بگیرند. جدا از این، کنسول جدید با این ذهنیت طراحی شده تا نیازهای بازی‌های بلاک‌باستر، آثار رقابتی eSports و حتی خواسته‌های بازیسازان مستقل ولی خلاق را هم در نظر داشته باشد و رفع کند.